Skip to content
A música conecta

Dave Clarke se posiciona sobre o impacto de fundos de private equity na cena de música eletrônica

Por Redação Alataj em Notícias 28.05.2025

O DJ e produtor Dave Clarke publicou no último fim de semana um texto incisivo em suas redes sociais, retomando uma discussão que ele mesmo já vinha levantando desde 2014: os impactos da entrada massiva de fundos de private equity no ecossistema da música eletrônica. Em meio às discussões que ganharam força com o caso KKR — o fundo que controla a Superstruct, dona de diversos festivais, incluindo Sónar e Field Day — Clarke relembra episódios que, segundo ele, já indicavam que a cena caminhava para um colapso ético e cultural.

No texto, Clarke critica diretamente como o modelo de negócios adotado por grandes players, sustentado por capital financeiro, sufoca a criatividade, distorce o mercado e compromete os próprios valores que construíram a cultura de pista. Ele relata episódios em que recusou tocar em eventos vinculados a essas estruturas, além de ter sido, segundo ele, boicotado e ignorado por veículos de imprensa que preferiram não publicar entrevistas críticas para proteger interesses comerciais.

Ao comentar especificamente sobre o momento atual, Clarke faz uma conexão direta entre a operação da KKR e os valores que esse tipo de investimento carrega. “Esses eventos se tornaram vacas leiteiras, sem qualquer interesse cultural, ou sequer nas suas próprias raízes”, escreve. Ele ainda destaca que, segundo reportagens como a do NL Times, o portfólio da KKR inclui empresas ligadas ao comércio de armas, algo que agrava ainda mais as contradições presentes nessa relação entre cultura, entretenimento e capital financeiro.

Clarke também não poupa críticas aos próprios artistas e seus agentes, apontando que a disparada dos cachês que chegam a 200 ou 250 mil dólares por set alimenta um ciclo onde apenas eventos altamente patrocinados conseguem sustentar essa lógica. “A necessidade de ter eventos patrocinados por McDonald’s, Coca-Cola ou qualquer outro grande anunciante surge porque esses fees precisam ser pagos. E, assim, sufocam a cena”, afirma.

No fechamento do texto, o artista questiona se as reações recentes, como o boicote de alguns artistas ao Sónar e a outros festivais, chegaram tarde demais. “Eu só gostaria que mais gente tivesse se manifestado quando os sinais eram claros, para que clubes e festivais independentes não tivessem sido engolidos ou fechados. Se é tarde demais ou não, o tempo dirá”. Confira na íntegra o post do artista neste link ou leia abaixo:


For many years (I believe since 2014) I have been speaking about the perils of the Venture Capitalist take over of the scene, I wore my “Don’t Suck CC” T-shirt at a Boiler Room (which I was not paid for of course) back in 2014 as a tongue in cheek protest of the SFX take overs that were already starting to kill the creativity in events programming.

I appreciate some hard working individuals wanted to get a golden pay out and exit plan after many years of great productions, but others used the guise of caring for musical integrity as a way to path themselves to this exit.

I stopped playing for some because of this, getting told on phone calls “they should take care of my bookings” so they could strangle the scene with group bookings for other events in their country, some festivals reducing my 10 guestlist to 5 (inc any affiliate staff I had with) then 1. The greed just kept getting worse.

I chose to not team up with one organisation in particular during ADE events due to their “placement” of DJ’s on your night because of their year round booking of acts and promised amount of slots in the year.

I got blacklisted for speaking out about it (and other things, but hey), a few mags did print my thoughts (thank you) but others buried the interviews (inc time spent on videos) to protect their interests. The scene has incredible amounts of corruption endemic throughout especially with the demise of journalism as a countering force.

Why do I mention this now? Well finally people are reacting and saying no to festivals that would never have dreamed to be sponsored by McDonalds and Coca Cola etc when they were cultural institutions. These events are cash cows now and seemingly have no interest in anything cultural (or even their own roots) and the big VC KKR (which according to news feeds like NL Times) sponsor the Arms trade amongst many other odious activities.

The fees some artists charge have also caused this, 200-250k for a set is ridiculous and takes the money away from the scene and ends up often in Tax “efficient” Portugal or Caribbean tax sandwiches , but management of these artists need events to be sponsored by McDonalds etc to pay the fees, so they are also responsible for suffocating the scene.
So when a skeleton turns up with flowers that is a romance that no-one should have fallen for, but some artists absolutely adore money and themselves and therefore that romance was always going to happen.

I just wish more spoke up during the very clear signs so that clubs and good festivals were not gobbled up or closed. Better late than never? Time will tell, but the people that made their money off the back of such corporate take overs care not one iota.

A MÚSICA CONECTA 2012 2025